Een vliegdag begint s`ochtens om 9 uur met een ‘briefing’. Tijdens de ‘briefing’ kijken we onder andere naar het weer en besluiten we welke vliegtuigen mee gaan. Daarna worden deze vliegtuigen uitgepakt, geïnspecteerd en naar de startplaats gebracht. Tegelijk stellen we de lier op en brengen we de startplaats in gereedheid. Dan maakt de instructeur een start om het weer te beoordelen waarna hij dit doorgeeft aan de vliegers.

Hierna gaat iedereen op zijn eigen niveau verder. Beginnende vliegers gaan met een instructeur in een tweezitter omhoog. Solisten, die al verder zijn in de opleiding, en zweefvliegbewijshouders vliegen vooral in de eenzitters. Op een gemiddelde vliegdag zonder thermiek maak je 3 à 4 starts van 7 minuten. Als er wel thermiek is, zullen dit er minder zijn maar dan kan een start wel 45 minuten duren. Als je niet vliegt, zit je niet op de bank te wachten op jouw beurt. Je gaat helpen met bijvoorbeeld aanhaken
van vliegtuigen, de gelande vliegtuigen ophalen met tractoren, nieuwe kabels naar de startplaats brengen of de lier bedienen.

Er kan in principe tot zonsondergang gevlogen worden. Aan het einde van de vliegdag wassen we het materieel en zetten we het in de hangaar. Daarna praten we wat na en drinken we wat in de Zweef-inn, het café op het zweefvliegveld van Malden.

 

 

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.