Lierstart

In Nederland worden de meeste starts met een zweefvliegtuig gemaakt met behulp van een lier. Deze machine staat aan het einde van de startbaan. In de machine bevindt zich een haspel met daarop een kabel van meer dan 1 000 meter. Die kabel wordt vóór de start aan het zweefvliegtuig gekoppeld. Vervolgens draait een krachtige dieselmotor de haspel rond en haalt de lier de kabel binnen. Hierdoor versnelt het zweefvliegtuig binnen 2 á 3 seconde van 0 naar 1 00 km/h. Al bij een snelheid van ca. 60 km/h begint het zweefvliegtuig van de grond los te komen. Als het een snelheid van 100 km/u heeft bereikt, neemt het zweefvliegtuig langzaam een klimstand aan van ca. 45 graden. Vanaf 150 meter hoogte neemt deze klimstand weer af, totdat deze op 300 á 400 meter boven de lier weer 0 graden is. De kabel wordt handmatig ontkoppeld en het zweefvliegtuig bevindt zich nu in een vrije vlucht. Aan de kabel zit een kleine parachute die val van de kabel vertraagt en daardoor slijtage voorkomt. Op het zweefvliegveld Malden worden bijna alle starts uitgevoerd met een zelfgebouwde lier met 6 kabels.

http://zweefvliegopleiding.nl/LAPL(S)/communicatie/afb/lierstart.jpg


Sleepstart

Bij een sleepstart wordt een zweefvliegtuig aan een motorvliegtuig gekoppeld en gaat het achter het motorvliegtuig de lucht in. Het voordeel is dat het zweefvliegtuig zelf kan bepalen waar te worden afgezet. Op zweefvliegveld Malden wordt zeer beperkt gebruik gemaakt van de sleepstart omdat het meer geluidsoverlast geeft dan een lierstart.

 

 Zelfstart

Sommige zweefvliegtuigen hebben een uitklapbare hulpmotor. Het primaire doel van het zweefvliegtuig blijft zweefvliegen. De motor wordt alleen gebruikt wanneer het zweefvliegtuig op te lage hoogte komt en nog buiten bereik van het vliegveld is. In sommige zweefvliegtuigen is de motor  sterk genoeg zijn om het zweefvliegtuig zelf te laten starten. Bij een zelfstart wordt de motor op de grond uitgeklapt en gestart. Als het zweefvliegtuig voldoende hoogte heeft bereikt wordt de motor weer ingeklapt en is het een gewoon zweefvliegtuig. De meeste motoren zijn verbranding motoren, maar tegenwoordig worden er ook straal- en elektrische motoren voor zweefvliegtuigen gemaakt.

http://www.proairsport.com/assets/img/IMG_3895.jpg

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.