Lierstart

Op ons vliegveld in Malden worden de meeste zweefvliegtuigen de lucht in gebracht met behulp van een lier. Aan het uiteinde van de startbaan staat een lier: dit is een machine met 6 kabels van elk 1 km lang en een krachtige dieselmotor. Het uiteinde van de kabels wordt uitgereden naar het begin van de startbaan waar de zweefvliegtuigen staan. Daar worden de kabels om beurten aangehaakt aan een zweefvliegtuig.  

Wanneer alles is opgesteld wordt er via de radio een seintje gegeven aan de lierman. De kabel wordt strakgetrokken en door de lier binnengehaald. Het zweefvliegtuig aan de andere kant versnelt zo binnen een paar seconden naar 100 km/h en komt hierdoor los van de grond.

Vervolgens neemt het zweefvliegtuig in een vloeiende beweging een klimstand van 45 graden omhoog aan. Op een hoogte van 300m neemt deze weer af zodat deze op ongeveer 400m hoogte weer 0 is. Op dat moment bevindt het zweefvliegtuig zich boven de lier en ontkoppelt de kabel, waarna deze met een kleine parachute naar beneden valt. Het zweefvliegtuig bevindt zich nu in een vrije vlucht.

 

Sleepstart

Bij een sleepstart wordt een zweefvliegtuig aan een motorvliegtuig gekoppeld en gaat het achter het motorvliegtuig de lucht in. Het voordeel is dat het zweefvliegtuig zelf kan bepalen waar te worden afgezet. Op zweefvliegveld Malden wordt zeer beperkt gebruik gemaakt van de sleepstart omdat het meer geluidsoverlast geeft dan een lierstart.

 

 Zelfstart

Sommige zweefvliegtuigen hebben een uitklapbare hulpmotor. Het primaire doel van het zweefvliegtuig blijft zweefvliegen. De motor wordt alleen gebruikt wanneer het zweefvliegtuig op te lage hoogte komt en nog buiten bereik van het vliegveld is. In sommige zweefvliegtuigen is de motor  sterk genoeg zijn om het zweefvliegtuig zelf te laten starten. Bij een zelfstart wordt de motor op de grond uitgeklapt en gestart. Als het zweefvliegtuig voldoende hoogte heeft bereikt wordt de motor weer ingeklapt en is het een gewoon zweefvliegtuig. De meeste motoren zijn verbranding motoren, maar tegenwoordig worden er ook straal- en elektrische motoren voor zweefvliegtuigen gemaakt.

http://www.proairsport.com/assets/img/IMG_3895.jpg

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.