Tijdens de vlucht verliest een zweefvliegtuig hoogte, als gevolg van weerstand. Daarom duurt een vlucht ongeveer 7 minuten als er geen opstijgende lucht is. Is er wel opstijgende lucht, dan kun je hoogte winnen en kan een zweefvliegtuig meer dan 6 uur in de lucht blijven.


Thermiek

Om hoogte terug te winnen, kan gebruik gemaakt worden van thermiek. Op een zonnige dag zijn er vaak stapelwolken te zien. Omdat hier een bel met stijgende lucht onder zit, zijn deze aanwijzers van thermiek. Dit komt doordat de zon sommige delen van het aardoppervlak meer opwarmt dan andere, hierdoor wordt de lucht hierboven heter dan op andere plekken. Deze warme laag kan loslaten. Warme lucht heeft een lagere dichtheid dan koude en hierdoor zal de warme lucht gaan stijgen. Door met een zweefvliegtuig in een warme luchtbel te vliegen, stijgt het zweefvliegtuig mee omhoog. Om in de thermiekbel te blijven, vliegt een zweefvliegtuig rondjes.


Helling vliegen

Een andere manier om hoogte te winnen is met helling vliegen. Als er wind tegen een berghelling waait, wordt de lucht omhoog geduwd: hellingstijgwind. Een zweefvliegtuig kan de hellingstijgwind gebruiken om hoogte te winnen. Helaas zijn in Nederland de meeste heuvels niet hoog genoeg. Aan de kust kan onder de juiste omstandigheden langs de duinen wel helling gevlogen worden.


 

Golf vliegen

 De laatste manier om hoogte te winnen is met behulp van een “golf”. Als de wind hard op een bergketen blaast gaat de lucht er overheen. Achter de bergketen kan dan een golfpatroon ontstaan. De stijgende tak van de golf wordt gebruikt om hoogte te winnen. Hoogtes van 3 tot 5 km worden op deze manier regelmatig bereikt. In Nederland is dit onmogelijk maar in de alpen is het wel mogelijk om onder de juiste omstandigheden golf te vliegen.

 

 

 

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.